TOP APRSR

Cieľom rebríčka je transparentné sprehľadnenie trhu PR služieb na Slovensku na základe ekonomických ukazovateľov členských agentúr, ktoré tvoria podstatnú časť celkového trhu PR u nás. Rebríček poskytuje dva typy údajov – údaje o tržbách spoločností a tzv. Income fee. Členovia APRSR sa dohodli, že údaje o tržbách sa budú v záujme transparentnosti uvádzať iba za subjekty, ktoré sú podľa IČO členom APRSR. Nie je možné vykazovať tzv. konsolidované tržby, kde časť alebo celú zákazku vykonáva iný subjekt než člen APRSR. Údaje o tržbách by tak mali byť identické s verejne dostupnými zdrojmi, akými je Výkaz ziskov a strát v Zbierky listín alebo zdroje ako finstat.sk. Druhým kolektovaným údajom je Income fee, čo je suma celkových tržieb spoločnosti znížená o refakturácie (napr. mediálne nákupy, organizácia veľkých eventov, kontrahovanie umelcov, produkčné a polygrafické práce a pod.)

  • 2017

    Asociácia PR agentúr Slovenskej republiky (APRSR) dnes zverejnila rebríček agentúr zoradených podľa čistých prijatých honorárov za PR služby. Údaje v rebríčku sú porovnateľné s verejne dostupnými údajmi o tržbách.

    „Aktuálne údaje o obratoch i honorároch agentúr potvrdzujú trend rastu záujmu o PR služby, a to medziročne o viac ako 10%. Prvý polrok 2018 naznačuje, že by sme v tomto roku mohli dosiahnuť podobnú dynamiku trhu,“ hovorí o tohtoročnom rebríčku Martin Mazag, prezident Asociácie PR na Slovensku.

    Poradie 2017

    Agentúra

    Honoráre za PR služby 2016 / Income Fee (€)

    Obrat 2017 / Turnover (€)

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    Medziročný nárast alebo pokles honorárov / Annual Increase or Decrease (Fee)

    1.

    SEESAME Communication Experts

    2 668 000

    3 243 500

    82,26%

    +9,34%

    2.

    PR Clinic

    1 464 641

    1 541 727

    95,0%

    +47,49%

    3.

    Dynamic Relations 2000

    1 382 254

    1 576 456

    87,7%

    -1,82%

    4.

    PRime time

    1 122 000

    1 266 000

    88,6%

    -4,1%

    5.

    SKPR STRATEGIES

    965 000

    1 135 994

    85,0%

    +118,33%

    6.

    AMI Communications

    700 424

    786 994

    89,0%

    -13,15%

    7.

    Neopublic Porter Novelli

    616 640

    656 406

    94,0%

    -7,91%

    8.

    1st CLASS AGENCY

    480 000

    537 000

    88,0%

    17,07%

    9.

    PR.Konektor

    385 628

    443 251

    87,0%

    26,64%

    10.

    Media & Communication Consulting

    251 190

    358 843

    70,0%

    -29,51%

    Grayling **

    NA

    NA

    NA

    NA

    SPOLU:

    10 035 797

    11 546 171

    +11,51%

    * Agentúra Grayling neposkytuje údaje za jednotlivé trhy samostatne

    Viac informácii poskytne: Jana Šimeková, generálna sekretárka APRSR, jana@prokop.online, 0903 783 078

  • 2016

    Por. 2016

    Por. 2015

    Agentúra

    Honoráre za PR služby 2016 / Income Fee (€)

    Obrat 2016 / Turnover (€)

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    Medziročný nárast alebo pokles honorárov / Annual Increase or Decrease (Fee)

    1.

    1.

    SEESAME Communication Experts

    2 440 000

    3 118 000

    78,3%

    +8,44%

    2.

    2.

    Dynamic Relations 2000

    1 407 969

    1 475 240

    95,4%

    -7,71%

    3.

    6.

    PRime time

    1 170 000

    1 372 000

    85,3%

    +34,48%

    4.

    3.

    PR Clinic

    993 016

    1 175 167

    84,5%

    -8%

    5.

    4.

    AMI Communications

    806 522

    862 591

    93,5%

    -28,45%

    6.

    5.

    Neopublic Portel Novelli

    669 614

    727 841

    92,0%

    +8,7%

    7.

    SKPR Strategies *

    442 000

    520 737

    85,0%

    NA

    8.

    7.

    1st CLASS AGENCY

    410 000

    465 000

    88,0%

    -8,89%

    9.

    8.

    Media & Communication Consulting

    356 380

    412 477

    86,4%

    -13,50

    10.

    PR.Konektor *

    304 500

    446 225

    68,2%

    NA

    Grayling **

    NA

    NA

    NA

    NA

    * Agentúry neboli v roku 2016 členmi APRSR
    ** Agentúra Grayling neposkytuje údaje za jednotlivé trhy samostatne

  • 2015

    Por. 2015

    Por. 2014

    Agentúra

    Honoráre za PR služby 2015 / Income Fee (€)

    Obrat 2015 / Turnover (€)

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    Medziročný nárast alebo pokles honorárov / Annual Increase or Decrease (Fee)

    1.

    1.

    SEESAME Communication Experts

    2 250 000

    2 741 000

    82,1%

    +11,39%

    2.

    4.

    Dynamic Relations 2000

    1 525 601

    1 695 112

    90,0%

    +75,15%

    3.

    5.

    PR Clinic

    1 329 151

    1 682 469

    79,0%

    +65,60%

    4.

    2.

    AMI Communications

    1 127 266

    1 383 148

    81,5%

    -3,69%

    5.

    3.

    Neopublic Portel Novelli

    986 770

    1 143 560

    86,3%

    -8,00%

    6.

    6.

    PRime time

    870 000

    1 010 000

    86,1%

    +31,68%

    7.

    7.

    1st CLASS AGENCY

    450 000

    490 000

    91,8%

    -10,89%

    8.

    8.

    MCC PRofessionals

    412 000

    453 000

    90,9%

    -11,02%

    Grayling

    neposkytuje údaje za jednotlivé trhy samostatne

    neposkytuje údaje za jednotlivé trhy samostatne

    SPOLU:

    8 950 788

    10 598 289

    86%

    18,78%

    Pravidlá na vykazovanie čistých prijatých honorárov

    Do modelu výkazu čistých prijatých honorárov uvádza PR agentúra všetky aktivity a činnosti, ktorými agentúra preukazuje svoju kompetenciu, expertízu a hlavne pridanú hodnotu pre klienta. Cieľom je započítavať do tohto modelu aj činnosti, ktoré síce nerealizuje agentúra priamo ( = realizuje ho vo vzťahu dodávateľ-odberateľ), ale všetky tieto činnosti, resp. aktivity reprezentujú oblasť alebo expertízu, ktorú agentúra klientovi poskytuje.

  • 2014

    Por. 2014

    Por. 2013

    Agentúra

    Honoráre za PR služby 2014 / Income Fee (v eur)

    Obrat 2014 / Turnover (v eur)

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    Medziročný nárast alebo pokles (Honoráre) / Annual Increase or Decrease (Fee)

    1.

    1.

    SEESAME Communication Experts (riadny člen APRSR)

    2 020 000,00

    2 276 000,00

    88,75%

    – 8,01%

    2.

    4.

    AMI Communications (riadny člen APRSR)

    1 170 445,50

    1 455 778,00

    80,40%

    + 19,84%

    3.

    2.

    Neopublic Portel Novelli (riadny člen APRSR)

    1 072 577,00

    1 248 634,00

    85,90%

    – 9,00%

    4.

    3.

    Dynamic Relations 2000

    871 024,05

    936 585,77

    93,00%

    – 23,91%

    5.

    6.

    PR Clinic (štatút pozorovateľa, od 2014 riadny člen APRSR)

    802 612,50

    944 250,00

    85,00%

    + 77,49%

    6.

    5.

    PRime time (riadny člen APRSR)

    660 700,00

    900 200,00

    73,39%

    + 35,67%

    7.

    7.

    1st CLASS AGENCY (riadny člen APRSR)

    505 000,00

    550 000,00

    91,82%

    + 17,44%

    8.

    8.

    Media & Communication Consulting (riadny člen APRSR)

    463 000,00

    594 359,00

    78,00%

    + 13,07%

    Grayling

    neposkytuje údaje za jednotlivé trhy samostatne

    neposkytuje údaje za jednotlivé trhy samostatne

    Fusion

    n/a

    n/a

    SPOLU:

    7 565 359,00

    8 905 806,77

    84,95%

    +15,32%

    Pravidlá na vykazovanie čistých prijatých honorárov

    Do modelu výkazu čistých prijatých honorárov uvádza PR agentúra všetky aktivity a činnosti, ktorými agentúra preukazuje svoju kompetenciu, expertízu a hlavne pridanú hodnotu pre klienta. Cieľom je započítavať do tohto modelu aj činnosti, ktoré síce nerealizuje agentúra priamo ( = realizuje ho vo vzťahu dodávateľ-odberateľ), ale všetky tieto činnosti, resp. aktivity reprezentujú oblasť alebo expertízu, ktorú agentúra klientovi poskytuje.

  • 2013

    Bratislava, 17. apríl 2014 – Asociácia PR agentúr Slovenskej republiky (APRSR) dnes zverejnila rebríček agentúr zoradených podľa čistých prijatých honorárov za PR služby. Na prvom mieste sa umiestnila spoločnosť Seesame Communication Experts. Na druhej priečke sa umiestnila agentúra Neopublic Porter Novelli, nasledovaná agentúrou Dynamic Relations 2000.

    „Väčšina členských agentúr APRSR hlási za rok 2013 rozšírenie portfólia klientov a tomu zodpovedajúci rast príjmov. Odzrkadľuje to vývoj na komunikačnom trhu, ktorý po dlhšom útlme opäť zaznamenáva rast. Záujem o PR rastie aj preto, že dnes tento nástroj okrem svojich tradičných úloh (riadenie reputácie, značky, manažment vzťahov) dokáže byť vďaka svojmu strategickému zázemiu, znalosti médií či digitálu aj výborným hlavným dirigentom komunikácie. Podľa priebehu roku 2014 predpokladáme, že tento vývoj bude pokračovať aj v nasledujúcom období,“ vyjadril sa prezident Martin Mazág (agentúra PRime time).

    Por. 2013

    Por. 2012

    Agentúra

    Honoráre za PR služby 2013 / Income Fee (v eur)

    Obrat 2013 / Turnover (v eur)

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    Medziročný nárast alebo pokles (Honoráre) / Annual Increase or Decrease (Fee)

    1.

    1.

    SEESAME Communication Experts (riadny člen APRSR)

    2 196 000

    2 826 000

    77,71%

    + 9,36%

    2.

    2.

    Neopublic Portel Novelli (riadny člen APRSR)

    1 178 687

    1 462 709

    80,58%

    – 8,00%

    3.

    4.

    Dynamic Relations 2000

    1 144 753

    1 155 840

    99,04%

    + 35,47%

    4.

    3.

    AMI Communications (riadny člen APRSR)

    976 700

    1 253 221

    77,94%

    0

    5.

    6.

    PRime time (riadny člen APRSR)

    487 000

    683 000

    71,30%

    + 17,92%

    6.

    8.

    PR Clinic (štatút pozorovateľa, od 2014 riadny člen APRSR)

    452 196

    565 245

    80,00%

    + 102,39%

    7.

    5.

    1st CLASS AGENCY (riadny člen APRSR)

    430 000

    480 000

    89,58%

    – 4,44%

    8.

    7.

    Media & Communication Consulting (riadny člen APRSR)

    410 000

    492 854

    83,19%

    + 9,02%

    SPOLU:

    7 275 336

    8 918 869

    82,42%

    +10,67%

    Agentúra Grayling nezverejňuje výsledky a agentúra Fusion mala v roku 2013 prerušené členstvo v APRSR.

    Pravidlá na vykazovanie čistých prijatých honorárov

    Do modelu výkazu čistých prijatých honorárov uvádza PR agentúra všetky aktivity a činnosti, ktorými agentúra preukazuje svoju kompetenciu, expertízu a hlavne pridanú hodnotu pre klienta. Cieľom je započítavať do tohto modelu aj činnosti, ktoré síce nerealizuje agentúra priamo ( = realizuje ho vo vzťahu dodávateľ-odberateľ), ale všetky tieto činnosti, resp. aktivity reprezentujú oblasť alebo expertízu, ktorú agentúra klientovi poskytuje.

  • 2012

    Por. 2012

    Por. 2011

    Agentúra

    Honoráre za PR služby 2012/ Income Fee (v eur)

    Obrat 2012 / Turnover (v eur)

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    Medziročný nárast alebo pokles (Honoráre) / Annual Increase or Decrease (Fee)

    1.

    1.

    SEESAME Communication Experts (riadny člen APRSR)

    2 008 000

    2 714 000

    73,99%

    +7,96%

    2.

    2.

    Neopublic Portel Novelli (riadny člen APRSR)

    1 281 149

    1 492 555

    85,84%

    -1,45%

    3.

    3.

    AMI Communications (riadny člen APRSR)

    976 710

    1 256 508

    77,73%

    +0,43%

    4.

    4.

    Dynamic Relations (riadny člen APRSR)

    845 053

    1 016 723

    80,76%

    +11,35%

    5.

    7.

    1st CLASS AGENCY (riadny člen APRSR)

    450 000

    530 000

    84,91%

    +35,14%

    6.

    5.

    PRime time (riadny člen APRSR)

    413 300

    697 000

    59,30%

    -11,69%

    7.

    6.

    Media & Communication Consulting (riadny člen APRSR)

    376 090

    469 528

    80,74%

    +11,35%

    8.

    PR Clinic (štatút pozorovateľa)

    223 433

    319 190

    70,00%

    SPOLU:

    6,574 mil.

    8,496 mil.

    77,%

    Pravidlá na vykazovanie čistých prijatých honorárov

    Do modelu výkazu čistých prijatých honorárov uvádza PR agentúra všetky aktivity a činnosti, ktorými agentúra preukazuje svoju kompetenciu, expertízu a hlavne pridanú hodnotu pre klienta. Cieľom je započítavať do tohto modelu aj činnosti, ktoré síce nerealizuje agentúra priamo ( = realizuje ho vo vzťahu dodávateľ-odberateľ), ale všetky tieto činnosti, resp. aktivity reprezentujú oblasť alebo expertízu, ktorú agentúra klientovi poskytuje.

  • 2011

    Por. 2011

    Agentúra

    Honoráre za PR služby 2011 / Income Fee (v eur)

    Obrat 2011 / Turnover (v eur)

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    1.

    SEESAME Communication Experts (riadny člen APRSR)

    1 860 000

    2 368 000

    78,55%

    2.

    Neopublic Portel Novelli (riadny člen APRSR)

    1 300 000

    1 403 800

    92,66%

    3.

    AMI Communications (riadny člen APRSR)

    972 572

    1 278 630

    76,06%

    4.

    Dynamic Relations (riadny člen APRSR)

    751 310

    887 410

    84,66%

    5.

    PRime time (riadny člen APRSR)

    468 000

    711 000

    65,82%

    6.

    Media & Communication Consulting (riadny člen APRSR)

    337 746

    471 713

    71,60%

    7.

    1st CLASS AGENCY (riadny člen APRSR)

    333 000

    402 000

    82,83%

    8.

    Communication House (štatút pozorovateľa)

    70 500

    116500

    60,51%

    SPOLU:

    6,094 mil.

    7,639 mil.

    79,77%

    Agentúry Grayling (riadny člen APRSR), Omnipublic (riadny člen APRSR) a Fusion (štatút pozorovateľa) výsledky za rok 2011 nedodali.

    Pravidlá na vykazovanie čistých prijatých honorárov

    Do modelu výkazu čistých prijatých honorárov uvádza PR agentúra všetky aktivity a činnosti, ktorými agentúra preukazuje svoju kompetenciu, expertízu a hlavne pridanú hodnotu pre klienta. Cieľom je započítavať do tohto modelu aj činnosti, ktoré síce nerealizuje agentúra priamo ( = realizuje ho vo vzťahu dodávateľ-odberateľ), ale všetky tieto činnosti, resp. aktivity reprezentujú oblasť alebo expertízu, ktorú agentúra klientovi poskytuje.

  • 2010

    Por. 2009

    Agentúra (stav členstva 2009) Agency

    Honoráre za PR služby 2009 Income Fee (v eur)

    Obrat 2009 Turnover (v eur)

    Medziročný nárast/pokles (Honoráre) Annual Increase

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    1.

    SEESAME Communication Experts

    1,660 mil.

    2,481 mil.

    – 4,9 %

    66,9 %

    2.

    Neopublic Porter Novelli

    1,018 mil.

    1,159 mil.

    – 18,4 %

    87,8 %

    3.

    AMI Communications

    0,725 mil.

    1,200 mil.

    + 0,5 %

    60,4 %

    4.

    Grayling Slovakia

    n/a

    n/a

    + 11,9 %

    86,6 %

    5.

    PRime time

    0,549 mil.

    0,936 mil.

    + 8,7 %

    58,6 %

    6.

    Media & Communication Consulting

    0,234 mil.

    0,390 mil.

    – 6,4 %

    60 %

    7.

    1st CLASS AGENCY

    0,201 mil.

    0,252 mil.

    + 8,23 %

    79,7 %

    8.

    Webster

    0,109 mil.

    0,305 mil.

    – 42 %

    35,7 %

    9.

    Communication House

    0,080 mil.

    0,106 mil.

    – 7,05 %

    75,5 %

    10.

    FUSION

    0,076 mil.

    0,122 mil.

    – 9,5 %

    62,2 %

    Omnipublic

    n/a

    n/a

    Komentár k tvorbe rebríčka:

    Rebríček APRSR je vytvorený na základe údajov od jednotlivých členských PR agentúr. Kritériom pre zostavenie rebríčka je kategória „čisté prijaté honoráre za PR služby “ (Income fee), doplňujúcim údajom je celkový obrat agentúry. Kategória „čisté prijaté honoráre za PR služby“ znamená sumu všetkých agentúrnych odmien, ktoré PR agentúra dostala od svojich klientov za služby výlučne v oblasti public relations. Správne vykazovanie oboch údajov je základom transparentnosti trhu PR na Slovensku.

    Údaje poskytnuté členskými agentúrami za rok 2009 sú deklaratívne, členské agentúry ich poskytli sekretariátu APRSR vo forme firemného prehlásenia, podpísaného štatutárnym zástupcom agentúry. Agentúra Grayling Slovakia požiadala o nezverejnenie údajov vzhľadom k zmluve s materskou sieťovou agentúrou. Agentúra Omnipublic svoje údaje nedodala.

  • 2009

    Por. 2008

    Por. 2007

    Agentúra (stav členstva 2008) Agency

    Honoráre za PR služby 2008 Income Fee (v eur/skk)

    Obrat 2008 Turnover (v eur/sk)

    Medziročný nárast alebo pokles (Honoráre) / Annual Increase or Decrease

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    1.

    1.

    SEESAME Communication Experts

    1,746 mil. / 52,6 mil.

    3,120 mil. / 94,0 mil.

    +24,6%

    56,0%

    2.

    2.

    Neopublic Portel Novelli

    1,248 mil. / 37,6 mil.

    1,779 mil. / 53,6 mil.

    +10,6%

    70,2%

    3.

    4.

    AMI Communications

    0,721 mil. / 21,7 mil.

    1,099 mil. / 33,1 mil.

    +20,0%

    65,6%

    4.

    5.

    PRime time

    0,505 mil. / 15,2 mil.

    0,787 mil. / 23,7 mil.

    +4,2%

    64,2%

    5.

    6.

    Media & Communication Consulting (pozorovateľ)

    0,250 mil. / 7,54 mil.

    0,432 mil. / 13,0 mil.

    +7,6%

    57,9%

    6.

    7.

    Communicatin House*

    0,123 mil. / 3,70 mil.*

    0,175 mil. / 5,3 mil.*

    +12,1%

    69,8%

    7.

    8.

    Fusion

    0,084 mil. / 0,133 mil.

    0,133 mil. / 4,0 mil.

    +1,3%

    63,2%

    3.

    Mmd

    n/a

    n/a

    9.

    Publicity

    n/a

    n/a

    Omnipublic

    n/a

    n/a

    Protocol Service

    n/a

    n/a

    * číslo bolo prevzaté z rebríčka Strategie

    Komentár k tvorbe rebríčka:

    Rebríček APRSR je vytvorený na základe údajov od jednotlivých členských PR agentúr. Kritériom pre zostavenie rebríčka je kategória „čisté prijaté honoráre za PR služby “ (Income fee), doplňujúcim údajom je celkový obrat agentúry. Kategória „čisté prijaté honoráre za PR služby“ znamená sumu všetkých agentúrnych odmien, ktoré PR agentúra dostala od svojich klientov za služby výlučne v oblasti public relations. Správne vykazovanie oboch údajov je základom transparentnosti trhu PR na Slovensku.

    Údaje poskytnuté členskými agentúrami za rok 2008 sú deklaratívne, členské agentúry ich poskytli sekretariátu APRSR vo forme firemného prehlásenia, podpísaného štatutárnym zástupcom agentúry.Agentúra Mmd požiadala o nezverejnenie údajov vzhľadom k zmluve s materskou sieťovou agentúrou. Agentúry Omnipublic, Publicity a Protocol Service svoje údaje nedodali.

  • 2008

    Bratislava, 15. apríla 2008 – Asociácia PR agentúr Slovenskej republiky (APRSR) dnes zverejnila rebríček agentúr zoradených podľa čistých prijatých honorárov za PR služby. Na prvom mieste sa umiestnila spoločnosť Seesame Communication Experts. Na druhej priečke sa umiestnila agentúra Neopublic Porter Novelli, nasledovaná agentúrou Mmd Public Relations.

    Komentár k rebríčku APRSR a PR trhu v roku 2007
    Riadenie vzťahov k verejnosti sa rozvíjalo v minulom roku organicky vo vzťahu s rozvojom podnikateľského prostredia na Slovensku. PR sa stalo štandardnou komunikačnou aktivitou všetkých väčších zahraničných firiem, ktoré pôsobia na slovenskom trhu. Domáce spoločnosti ešte stále objavujú hodnotu dobrých vzťahov so svojim okolím, najmä po rozmachu nových komunikačných kanálov, odborných médií a ich networkingových platforiem, akými sú odborné konferencie.

    PR trh sa na Slovensku vyvíja výrazne pozitívne, pretože verejnosť kladie stále vyššie nároky na transparentnosť inštitúcií a podnikania, čo znamená vyšší dopyt po proaktívnej komunikácii. Medziročné nárasty výnosov v PR agentúrach sú niekoľko rokov za sebou vyššie ako nárasty HDP (podľa priemeru rastu APRSR).

    Podľa hodnotenia členov APRSR sa PR ako komunikačná disciplína sa posúva smerom k štandardnej manažérskej funkcii organizácie, ktorá skúma verejné postoje, identifikuje individuálne alebo firemné zásady a postupy s verejným záujmom, a následne koná v súlade s očakávanými výsledkami; akceptáciou a pochopením. PR nie je len dennodenná práca s novinármi, ale skutočne strategická poradenská aktivita, ktorej výsledkom môže byť aj zmena správania sa spoločnosti na trhu, či vybudovanie novej značky. Aj na Slovensku sa potvrdzuje, že PR agentúry pri budovaní značiek a sledovaní trendov hrajú rovnako významnú úlohu ako marketingové agentúry, ktorých záber je však obmedzený len na trhové cieľové skupiny.

    Väčšina agentúr APRSR zaznamenala významný nárast dopytu po službách v oblasti sociálnych médií, online komunikácie, monitorovania internetových diskusných skupín a public affairs. Klienti uprednostňujú profesionalitu a kvalitnú prácu pred kvantitatívnymi výsledkami.

    V súvislosti s výrazným nárastom zahraničných investícií v regióne pribúdajú v portfóliu agentúr noví významní klienti najmä z oblasti developerských spoločností, stavebníctva, telekomunikácií a automobilového priemyslu. Z pohľadu najžiadanejších služieb dlhodobo vedú služby v oblasti media relations, ale ich podiel sa znižuje v prospech public affair a poradenstva v oblasti komunikácie investičných a reštruktualizačných projektov.

    Zvyšuje sa konkurencia v oblasti základných PR služieb, ktorými sú poskytovanie informácií médiám, či tlačové konferencie. Tieto služby sú často poskytované subjektami, ktoré nie vždy dokážu kompetentne viesť dialóg s verejnosťou, prípadne sú založené účelovo, a ich služby v oblasti PR sú len deklaratívne.

    Členovia APRSR pri hodnotení roka 2007 skonštatovali, že edukácia v oblasti PR na Slovensku je stále len v začiatkoch, podobne ako rozvoj odvetvia profesionálnych služieb, v ktorom naďalej zostáva problémom akceptácia spravodlivého odmeňovania podľa hodinových sadzieb.

    Pre rok 2008 má APRSR vo svojom programe tri základné priority:

    • NOVÉ MÉDIÁ – Pomôcť členom a klientom zorientovať sa a pochopiť revolúciu digitálnych sietí
    • EDUKÁCIA – Vytvoriť prehľad PR vzdelávania na Slovensku a poskytnúť členom a študentom prehľad o edukácii v oblasti PR. Vymeniť si skúsenosti z PR programov v rámci ceny za najlepší PR projekt v SR.
    • TRANSPARENTNÉ ODMEŇOVANIE – Transparentne komunikovať trendy v odmeňovaní PR agentúr a spracovať benchmark, ktorý umožní porovnanie s okolitými krajinami. Vytvoriť rebríček investícií do PR podľa sektorov.

    Por. 2007

    Por. 2006

    Agentúra (stav členstva 2007) / Agency

    Honoráre za PR služby 2007 / Income Fee (v mil. Sk)

    Obrat 2007 / Turnover (v mil. Sk)

    Medziročný nárast/pokles (Honoráre) / Annual Increase

    Podiel honorárov na obrate / Allotment of income fee to turnover

    1.

    1.

    Seesame Communication Experts

    42,22

    70,20

    +4,76%

    60,14%

    2.

    3.

    Neopublic Portel Novelli

    34,00

    62,00

    +36,00%

    54,84%

    3.

    4.

    Mmd Public Relations

    -17,69%

    70,24%

    4.

    6.

    AMI Communications

    18,10

    33,00

    +27,29%

    54,85%

    5.

    5.

    PRime time

    14,6

    26,8

    -11,51%

    54,48%

    6.

    Media & Communication Consulting

    7,00

    12,00

    7.

    Communication House

    3,3

    4,98

    66,27%

    8.

    8.

    Fusion (pozorovateľ)

    2,5

    4,00

    +56,25%

    62,5%

    7.

    Publicity

    1,73

    1,83

    94,54%

    2.

    Omnipublic

    N/A

    N/A

    7.

    Protocol Service

    N/A

    N/A

    Komentár k tvorbe rebríčka:

    Rebríček APRSR je vytvorený na základe údajov od jednotlivých členských PR agentúr. Kritériom pre zostavenie rebríčka je kategória „čisté prijaté honoráre za PR služby “ (Income fee), doplňujúcim údajom je celkový obrat agentúry. Kategória „čisté prijaté honoráre za PR služby“ znamená sumu všetkých agentúrnych odmien, ktoré PR agentúra dostala od svojich klientov za služby výlučne v oblasti public relations. Správne vykazovanie oboch údajov je základom transparentnosti trhu PR na Slovensku.

    Údaje poskytnuté členskými agentúrami za rok 2007 sú deklaratívne, členské agentúry ich poskytli sekretariátu APRSR vo forme firemného prehlásenia, podpísaného štatutárnym zástupcom agentúry. Agentúra Mmd výslovne požiadala, aby jej údaje neboli zverejnené v číselnom vyjadrení, údaje však APRSR dôverne poskytla. Agentúry Omnipublic a Protocol Service svoje údaje nedodali.

    Svetlana Waradzinová, generálna sekretárka APRSR
    waradzinova@gmx.net, 0903 430 427

Top